Isnin, 12 Disember 2011

PERSEDIAAN MENGAJAR HARIAN (SLOT)


Nama Kelas :                        Prasekolah
Bilangan Kanak-Kanak :  25 orang
Umur :  5 & 6 Tahun
Tarikh :  10 November 2011                                                              
Masa :  11.00 – 11.30 pagi (30 minit)
Tunjang :  Fizikal & Estetika (Kreativiti)
Objektif Pembelajaran :
  1. Murid mampu membina model kereta mengguunakan bahan terbuang secara individu.
  2. Memupuk nilai berdikari dan yakin diri murid.
Aktiviti : 1. Membina model kereta.
              2. Menyanyi menggunakan model yang telah dibina.
Tema :  Dunia Teknologi
Subtema :  Kenderaan Darat
Fokus MI (Multiple Intelligence)  : 
Kecerdasan Kinestetik, Verbal (Linguistik), Interpersonal dan Intrapersonal.
KBKK :  Melengkapkan bahagian-bahagian badan sebuah kereta.
Standard  Pembelajaran :  KTI 1.2.9 Menghasilkan bentuk binaan mengikut pelbagai teknik
                                                           dengan bimbingan.
Pengetahuan Sedia Ada : 1. Kanak-kanak kenal apa itu kereta.
                                          2. Kanak-kanak tahu nama-nama bahagian badan
                                              kereta.
                                          3. Kanak-kanak tahu lagu ‘KERETA MERAH’.
Penerapan Nilai :  Yakin diri dan berdikari.
Bahan :  Kad-kad Gambar, VCD dan Komputer, Kotak-kotak Terbuang, Gam, Gunting, Pen Marker, Kertas Tebal dan Carta Lagu.
Kesepaduan : Bahasa, Visual, Seni Kreativiti, Sosioemosi dan Spikomotor Kasar.

Rancangan Harian Sesi 2011

KREATIVITI
Hari : Rabu                                                                                                                                                                        Tarikh : 10.11.2011
Tema : Dunia Teknologi                                                                                                                                    Subtema : Kenderaan Darat

Langkah
SP / Isi Pembelajaran :
Strategi :
Kesepaduan
Catatan/ABM
SET INDUKSI
(3 minit)
-    Memperkenalkan jenis-jenis kenderaan di darat.
-    Guru menunjukkan kad-kad gambar kenderaan darat dan kanak-kanak menyebutnya secara kelas.
BAHASA DAN VISUAL
-    Kad-kad Gambar

LANGKAH 1
(4 minit)

-   Menunjukkan sejarah awal kenderaan hingga masa sekarang
-   Guru menunjukkan sejarah awal kenderaan yang digunakan hingga sekarang menggunakan tayangan video melalui komputer.
BAHASA
Sumber :
1.       Komputer
2.       VCD
LANGKAH 2
(5 minit)

-   Memperkenalkan bahan dan cara-cara membuat model ‘kereta’.
-   Guru duduk di dalam bulatan bersama murid.
-   Guru menunjukkan bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat model ‘kereta’ kepada murid.
-   Guru menerangkan langkah-langkah membuat model ‘kereta’ kepada murid.
a)      4 bentuk bulat kecil, dilukis seperti tayar.
b)      Setelah siap dilukis, ia akan ditampal pada kotak besar menggunakan gam pada dua belah badan kotak besar.
c)       Kemudian, model yang telah siap akan dilukis menggunakan pen marker mengikut gaya kreativiti masing-masing.
KREATIVITI (SENI)
Bahan :
1.    Kotak terbuang (spt : kotak ubat gigi, kotak kasut, kotak telefon dsbnya.)
2.    Gunting.
3.    Marker pen.
4.    Gam.
5.    Kertas tebal (dibentuk dan dipotong bulat)

LANGKAH 3
(15 minit)

KTI 1.2.9 Menghasilkan bentuk binaan mengikut kreativiti sendiri melalui pelbagai teknik dengan bimbingan.

-   Murid melaksanakan aktiviti membina model ‘kereta’ secara individu.
-   Murid menggunakan teknik melukis, menampal dan menggunting semasa membina model.

SOSIOEMOSI
KBKK : Melengkapkan bahagian-bahagian badan kereta.

PENUTUP
( 3 minit )

-       Nyanyian Lagu ‘Kereta Merah’.

-   Ketua kumpulan akan memakai atau membawa model kereta  dan menjadi pemandu di hadapan.
-   Murid yang lain akan berbaris di belakang ketua dan menyanyi lagu ‘Kereta Merah’ sambil bergerak di dalam ruang kelas secara berkumpulan.

PSIKOMOTOR
KASAR

Sumber / Bahan :
1.    Carta lagu
2.    Model kereta

Tiada ulasan:

Catat Ulasan